Několik ukázek z knihy Satanova synagoga
- Dva bohové stojí věčně proti sobě, dva ploditelé a dva páni bez počátku a konce.
Dobrý bůh stvořil duchy, čisté bytosti. Jeho svět, to je svět neviditelna, svět dokonalý, neznajíce boje ani bolesti.
Zlý bůh stvořil viditelno, tělesno a pomíjitelno. Stvořil maso a vášně, zemi s jejím bojem, mukou a zoufalstvím, nesmírné slzavé údolí, stvořil přírodu, která plodí jen bolest, zoufalství a zlo.
Dobrý bůh, to jest norma, zákon, pokora a oddání. Svým dětem praví: Buďte chudí duchem, neboť jen tak dosáhnete mé říše! Buďte dětinštější než děti, usmrťte svou vůli, pojďte za mnou! Nepátrejte po původu ani cíli, neboť jen u mne jediného je všechna minulost i všechna budoucnost.
Zlý bůh, to jest nepravidelnost, vzdorný, janovidný skok do budoucna, je to touha zvěděti nejskrytější tajemství a titánský vzdor, který bezohledně odmítá všechny zákony, všechny normy.Je to nejvyšší moudrost a nejvyšší opovržení, nejdivočejší pýcha a nejúskočnější pokora, neboť jen tak lze pravidla obalamutit. Posvětil hrdost, odvahu a panovačnost a nazývá to hrdinství, poučil člověka, že není zločinu, jen proti své vlastní přirozenosti.Posvětil zvědavost a nazval ji vědou, dovolil člověku pátrati po svém vlastním původu a nazval to filosofií, a všem instinktům dovolil neomezeně se rozvíjeti v řečišti pohlaví a nazval to uměním.
Dobrý byl zlý bůh, dobrý učitel a dobrotivý vůdce: "Jsi nemocen, chceš se uzdravit? Hleď! Přebohatá je moje země na všelijaké byliny, které tě mohou uzdraviti, přebohatá na nebezpečné jedy, ale můžeš je přinutit, aby ti sloužily jako léky.
Chceš zbohatnouti, hledáš skryté poklady? Ach, tisíce prostředků znám, jimiž můžeš svou vlastní duši z úkrytu vylákati, aby ti odkryla drahocenné žíly země. Neboť tvá duše ví všechno. Ona a já máme tentýž počátek.
Chceš nahlédnouti do budoucna a odhalit své osudy? Jdi, zkoumej let ptáků, naslouchej šumění listů, hleď do hvězd, popatř do křišťálových hladin, hádej z vrásek ruky - v tisíci tvarech předpodobil jsem tvoji budoucnost, ale zkoumej, hledej, odhaluj, neboť mým přikázáním je přísnost a zchytralost, prozíravost, daleký hled a tvořivá zvědavost.
Všechno ti slibuji, všechno uvidíš a všechno obdržíš, půjdeš-li mou cestou. Ale cesta má je obtížná, neboť obtížné je každé dokončení."
Tak mluvil zlý bůh, poněvadž se ještě nenarodil jeho velký nepřítel, mladík nazaretský. A mnozí šli jeho cestou.
Na zem přišel syn dobrého boha, a zjevil se nejprve chudým, poníženým, otrokům a nádeníkům, kteří ničeho neokusili ze svatých radostí zlého boha.
"Proč se staráte o denní chléb? Kdo odívá lilie v nejkrásnější barvy, proti nimž šarlat a brokát jsou pouhé cáry? Kdo živí ptáky, kteří nesejí ani nežnou? Proč bažíte po statcích pozemských, které jsou přece pomíjející? Co znamená vaše pýcha, když nejvyšší na zemi v říši nebeské bude nejnižší? A vaše tělesná rozkoš, není to brána pekelná?"
Ano, ta bídná rozkoš, rozkoš tělesná obzvlášě, sídlo všech vášní, nevyčerpatelné zřídlo lásky k životu, vůle věčného žití, musela být zničena, aby říše neviditelna na zemi přišla.
Dobrý bůh neviditelna nenáviděl poźemské krásy.Každá žádost, nejnepatrnější revolta těla byla hříchem, který byl trestán dlouholetým, nejkrutším pokáním.
První století znají jen jedno náboženství, boj proti démonu.
Ale boj nebyl snadný.